١٨‏/٠٤‏/٢٠٠٨

تساؤلات ما قبل المحرقة؟



إمبارح كان يوم حافل جداً..

في البداية حدثت ما يشبه المعجزة وأفلت من كارثة ضابط الإحتياط في إستحضار لعدالة السماء التي تهبط علي إستاد الهايكستب -بدلاً من إستاد باليرمو-* .. في المساء حضرت فرح قريب من الدرجة الثانية في فندق من فنادق الخمس نجوم في القاهرة الجديدة.. أنا مش فقري والله وبحب أفرح وأروق نفسي بس إندهشت من نفسي بعد فترة لما حسيت بالغم في وسط فرح 5 نجوم ميزانيته لا تقل عن ربع مليون جنيه بأي حال من الأحوال!

البلد دي رايحة علي فين؟.. ما بين إضراب 6 إبريل ومظاهرات عمال المحلة اللي بتطالب بحد أدني من الأجور يساوي 1200 جنيه لإسرة لاتقل عن 5 أفراد إلي فرح مدته اربع ساعات تكفي لإعاشة 20 أسرة من من عمال ا غزل المحلة سنة كاملة..

أنا رايح الجيش بس عارف إنها هاتبقي من أسود فترات حياتي وعارف كويس أني بعد ما هاخلص هاسيب البلد وماشي وآلاف زيي هايعملوا كده وأغلبهم مهندسين ودكاترة ومؤهلات عليا..
المدونة ستشهد حالة خمول لمدة حوالي شهرين لحين العودة لكن ما زال السؤال يابني آدمين:

إحنا رايحين علي فين؟

*العبارة التي فتح الله بها علي "محمود بكر" فس ماتش مصر وهولندا في كاس العالم سنة 1990..

هناك ٦ تعليقات:

HeLsiNG يقول...

ان شاء الله الفترة دى تعدى بسرعة وعلى خير

Sara Swidan يقول...

ربنا معانا بقى..

اللع أعلم احنا رايحين على فين !!

Radwa يقول...

انا مش عارفة ممكن تعدى ولا
بس اطمن بدال بتصحى الصبح تلاقى الشمس و الليل عدى اطمن

With Myself يقول...

Helsing:

فات منها 5 شهور و 14 يوم لغاية دلوقت LOL.

With Myself يقول...

Sara Swidan:

المشكلة عند اللي برة يا سارة زيكم!
أنا علي الأقل عندي عذر أني مش قادرأعمل أي حاجة دلوقت... قرأتي التدوينة الأخيرة؟

With Myself يقول...

Sendrlla:

وحياتك كل يوم بشوف شروق الشمس وغروبها ، غصب وإقتدار :D