٠١‏/٠٦‏/٢٠٠٦

الإسم شرقاوي ..

شرقاوي واحد بمية راجل ، بيحب البلد دي رغم ان الكتير - وأنا اولهم - ماعادوش واثقين ان البلد دي بتحبهم ولا لأ ؟

ساعات بحسد اللي زي شرقاوي علي حبه للبلد بالطريقة دي ، وعشان فعلاً هو يستاهل طلع له الشخص المجهول ده وكتب له موال أثر فيا جداً ، إقرأوه معايا :

الأوله م الحق كلمتى أنا اقولها
والثانية غنوتى وبلدى أرغولها
والتالته قسمتى فى بلد غشيم غولها
الإسم محمد المصرى والمهنة أنا راوى
إسكندرانى من بحرى والنقب شرقاوى
اكتب حكاية وطن بيموت م العفن وحكم المخاوى
طار من عيون جلادى النوم
خاف من مشاورة لوم
لما شافنى للحق غاوى رمانى ف حبسه
لما انفضح ظلمه وعلى ندايا الحق لكل إنسان متساوى
ديابه نطت فى أرضى
كممت حلقى هددت عرضى
فنصبتلهم الحاوى هشم مناالضلوع
طلبم منا الخنوع
قام صوتى غنى لحريتنا غناوى
قالو نوينا نسفح دمك
ونموت بالحسرة أمك
رديت وأنا فرحان ع الحب أنا ناوى
يا مصر يا ام العجب بحق اللى خلق فيكى الخلود
قومى بقى بالجود وامحى دولا البلاوى

صدقني ياشرقاوي مش عارف أقولك إيه ؟
بكرة جاي قريب