١٩‏/٠٦‏/٢٠٠٦

مجتمع وسخ (1) !

للأسف كلنا بنقع في خطأ إننا بنتقد الحكومة والبلد بدون ما بنبص لنفسنا والمجتمع اللي حوالينا ، بس ما تيجي نسأل نفسنا سؤل : هي الحكومة دي -ولا الحرامية - جت منين ؟
أكيد جت من المجتمع اللي إحنا عايشين في ، سيبك من الكلمتين بنتوع الإنشا بتوع تدهور المجتمع وإنحطاط مستوي القيم وكل الهلمة دي ، وتعال بص لحواليك هتلاقي الآتي :

1 - بنزعم إننا مجتمع وحدة وطنيه بينما يحدث العكس تماماً ، وأصبح عندنا نوع غريب من الكره للطرف التاني ، أسكن بجوار كنيسة ،ودائماً ما تضرب اجراسها بسبب وبدون سبب ، علي حد علمي تضرب الأجراس يوم الأحد وبعض المناسبات الأخري ، لكن مش كل يوم علي الاقل 4 مرات ، أنا إنزعاجي مش من جرس الكنيسة كرمز ديني ، لكن منزعج من حجم الضوضاء الحادثة كأن اللي بيدق الجرس بيطلع لسانه لأي واحد عايز ينام في هدوء ، زي بالضبط أما أجي اعترض علي صوت مؤذن لا يمت بعلاقة بحلاوة ونداوة الصوت المطلوبتين - بالمناسبة أنا من عشاق الأذان المصري بصوت الشيخ مصطفي إسماعيل - ،تيجي بقي سعادتك تشوف ردود الأفعال علي اللي أنا قلته ، فبينما تكون قد إتهمت بالزندقة اما بتهاجم صوت مؤذن وحش ، فأن النصاري ولاد الكلب بتوع الكنيسة أستقّوا من ساعة ما الحكومة سابتهم ، طبعاً ده رد الأخوة اللي بالنسبة لهم الدين من ضمن شعائره كره الآخر ، بنفس الطريقة تجد قطاع كبير من المسيحين في الجانب الأخر ..
يا أخوانا والله أنا مستعد أحلف أن أي شخص متذوق للموسيقي سيطرب بأصوات بعض المؤذنين كالشيخ مصطفي إسماعيل مثلاً ، ومكذلك سيطرب ببعض الترانيم الكنسية وربما قد يكون استمع لبعص الترانيم الخاصة بفيروز من غير ما يعرف أنها ترانيم كنسية !

هناك ٩ تعليقات:

Egypt Camira يقول...

أنا مذهول من لغتك فى الحوار ..
ومع ذلك سأتفق معك ان صوت الأذان هو صوت موسيقى جميل لكن ما ذنب النصارى - ولاد الكلب - انهم يسمعوه عمال على بطال ويصحيهم فى الفجر كمان

هى دى حرية برضه !!

احب اعرف فين هى الكنيسة اللى اجراسها مزعجة أوى لسيادتك كده

ان شخصياً لا اعتبر الأذان اى صوت موسيقى هو مجرد واحد بيجعر فى الميكروفون بكل قوته علشان يفكر الخلق الطرش بالصلاه وغالباً محدش بيعبره

غير معرف يقول...

لا شيء اسوء من شخص يقرأ كلمة و كلمة لأ..
يا عم كاميرا ، اقرا البوست من اوله لاخره كويس ، و حتلاحظ عبارة اعتراضية بعد الجملة اللي مش عاجباك توضح ان ده تفكير اشخاص متشددين و مش تفكير صاحب المقال نفسه ..
بل ان الكابتن يعلن في النهاية انه سمع ترانيم لفيروز و اعجب بها ..

ليه بقى شغل القمصة و ردود فعل الاطفال بتاعت ( مش احنا جرسنا وحش ، طب انتو كمان مؤذنكم بيجعر )

يا خبر اسود على الطفولة !

bluestone يقول...

المشكلة ان كلامك صورة نموذجية للمجتمع اللي بتتكلم عنه ,,,,
عشان لما بتتكلم عن النصارى ولاد الكلب .. طيب ليه محدش اشتكى من النصارى دول طول عمرهم لما المسلمين ولاد الكلب بيقرفوهم ليل ونهار باصوات الادان حتى في عز الفجر من غير ذنب لا هم هيصلوا وعايزين حد يفكرهم ؟؟؟؟؟

طبعا معنديش فكره الكنيسة اللي انت ساكن جنبها دي ايه .. فيه طوائف ومنها الفرنسيسكان جرس الكنيسة بتاعهم بيدق كل ساعتين تقريبا وده مالوش علاقة بالاستقوا ولا نيلة .. يمكن ليه علاقة بالجهل كل واحد بيكلم على مزاجه وفاهم انه بيفهم كل حاجة ...

وبعدين ما المسيحيين طول عمرهم مستحملين ومحدش اتكلم يعني .. انا لا امانع في سماع صوت الادان .. لو كان معقول والراجل اللي بيأذن صوته كويس .. وفي وقت مناسب .. مش مشكلة ..

انا كنت اسكن في احد الاحياء وكان حواليا 5 مساجد .. تخيل الكارثة .. مش مؤذن واحد لكن 5 وفيه منهم اصوات بصراحة تحرق الدم وتعل .. والانيل كمان انهم مكانوش بيبدأوا في وقت واحد .. بين كل واحد والتاني بتاع دقيقة ولا حاجة فتسمع ضوضاء قاتلة لا علاقة لها بأي صلاة مجرد نعيييييييييير عالي يسد الودان .. في 5 اوقات في اليوم من اول الضهر لحد الفجر في عز النوم ولا فرق بين وقت مذاكرة ولا اجازة ولا اي نيلة ..

ومحدش اعترض .. ولو اعترض كان غالبا بيخبط دماغه في الحيط لو مريض ولا بيذاكر ولا اي مصيبة ..

فالمجتمع مابقاش وسخ عشان يا حرام الكنيسة اللي جنبك بتدق الجرس كتير .. المجتمع كده من زمان بس اللي ماكنتش واخد بالك ..

With Myself يقول...

مساء الخناقات !
الوحيد اللي فهم انا عايز أقول إيه هو الأخ الانونيموس..

اهو اللي حصل ده بقي جاي في الحلقات الجاية من (مجتمع وسخ )

Egypt Camira :
كنت هاقولك ياعم الحاج ، بس من الواضح إنك ممكن تزعل رغم إنها كلمة شائعة في المجتمع المصري وما حدش بيزعل منها ، وكان لي صديق مسيحي ما بندهوش إلا بيها وكان عادي تماماً ..
المهم اللي انت عملته ده مصيبة تانية ، وهي إننا بمجرد ما بيجي حاجة تحس بس انها تمس الدين ، تقفل ودانك وتغمي عينيك ، وهوب إديله ما ترحموش ، يابني لو قرأت البوست كامل هاتعرف إني بدين كل الطرفين ، لوقرأت البوست كامل هاتعرف إني مش ضد الأجراس أو مع الآذان ، انا ضد الإزعاج ، يعني أنا من مؤيدي توحيد الأذان في كل حي عشان سيادتك وسيادتي أنا كمان لأني أما بحب اجي أردد الآدان ببقي عايز واحد بس ، أنا مع أن المؤذن يكون صوته حلو مش أي واحد والسلام ،أما بالنسبة لتكرار الأجراس سسبق ووضحت اني ما عرفش هل هي طقوس دينية أم لا ، ولم أحكم مثل المتشددين اللي انا أدنت رأيهم

للأسف ياعزيزي يبدو أنك من إحدي طائفتي التشدد ، جرب أن تستمع للأذان بإذن موسيقية من أحد كبار المؤذنين في مصر مثلما إستمعت أنا لفيروز ووجدت طرب من مستوي رفيع ، وإستمعت أيضاً لبعض الترانيم الأخري منها ما اعجبني ومنها من لم يعجبني من وجهة نظري موسيقية بحتة !
أما بالنسبة للغة الحوار ، صدقني أنا بعرف اكتب عربي كويس وفصحي بمنتهي البراعة لكن هو ده خط البلوج ، العامية المطلقة ، وياريت بلاش ألفاظ من عينة "بيجعر" لأنها بتدل علي اللي جواك ..

bluestone :
ياريت تراجع كلامي علي "ايجيبت كاميرا" هاتفهم حاجات كتير ، أنا يا جماعة مع احترام خصوصية الإنسان مسلم مسيحي يهودي ملحد ، لست أنت ولا أنا الله حتي نحاكمهم، وكذلك سبق وقلت اني لا أعلم سبب هذه الأجراس المتتالية ولم اتكلم بجهل كما قلت !
وإذا كان لديك معلومة إطرحها بدل من توزيع الإتهامات !

bluestone يقول...

طيب ما هو انا طرحت معلومة فعلا ..
وقلت لك بس انت اللي مقريتش ان كنائس الفرنسيسكان الاجراس بتاعتها بتضرب كل ساعتين ... راجع الكلمتين اللي قلتهم ..
ثانيا انا ما اتهمتش سيادتك وفهمت كويس انك بتدين الجانبين .. لكن اللي ضايقني انه يعني حبكت دلوقتي انك تكتشف ان المجتمع طلع مش كلين قوي ... طيب ما هو من زمان كده .. لكن احنا مابنكتشفش الاكتشافات العظيمة دي إلا لما القرف يلمسنا شخصيا ..
وعشان كده انا قلت ان كلامك نموذج لده ..

بس اذا كنت فعلا بتنادي بالخصوصية الدينية يبقى قبل ما يضايقك صوت جرس في كنيسة واحده لازم تدافع عن خصوصية وحرية ملايين من الناس ساكنين جنب جوامع بتأذن ليل ونهار .. وفي اوقات غير مناسبة اطلاقا ..

انا شخصيا احب مثلا اسمع صوت الشيخ شعيشع والحصري ايضا وآخرين في التلاوة لان التنغيم الموسيقي للغة بيطرب الاذن احيانا لكن صوت الاذان تشبعنا بيه ليل ونهار وهناك العديد من المؤذنين اصواتهم اقل ما يقال عنها انها مؤذية ..

انا اذ كنت ساكنة جنب كنيسة كنت هانزعج من الجرس المتتالي عمال على بطال لكن بمنطق النخلف في بلدنا والمعاملة بالمثل .. مش هينفع يزعلك صوت جرس في كنيسة جنب كام مليون جامع ليل ونهار في ودانا .. من غير ذنب ومش بيفكرونا بحاجة خالص ..
يعني هو عايز يفكر الناس تقوم تصلي الفجر .. انا مالي اتفزع ليه ....؟؟؟

Ahmed Shokeir يقول...

الناس كلها بقت أعصابها بايظة وروحها في مناخيرها

Egypt Camira يقول...

يا سيدى انا فهمت جيداً ما تقصده وكلامى عن الآذان هو رأيى الشخصى وليس رد فعل لما كتبت ولا علاقة له بمهاجمتك للأجراس ..

انا اسكن بجوار أحد الجوامع وبأحس وقت الأذان أن للأسف الصوت مؤذى جداً جداً ولا علاقه له بأى قيم أو مبادئ أو مشاعر دينية ..

وربما أطرب فعلاً بالموسيقى فى صوت الأذان ممن ذكرتهم من المؤذنين المشهورين لكن أن تسمع نفس اللحن 5 مرات فى يوم واحد طول عمرك ويصحيك الفجر علشان يقولك أسمع موسيقى دى حاجة تكفر !!!!

adhm يقول...

يا جماعة
انا راى علشان ما حدش يزعل من حد
استصدار فتوى بجواز استدعاء المصلين عن طريق
sms
ونخلى الكنايس كلها فايبريشن

غير معرف يقول...

جماعة
انا راى علشان ما حدش يزعل من حد
استصدار فتوى بجواز استدعاء المصلين عن طريق
sms
ونخلى الكنايس كلها فايبريشن

loooooooooooooooooool
iam sorry if i will write in english but really my keyboard doesnt have arabic letters,
Iam egyptian living in holland, here u dont hear a shit from churches or msjeds, only in the normal day hours u hear some rings cos of the "clocks" but not somthing religion, all wat i want to say from wat i learned here
you r living together and you have to live together in egypt, this is a fact so pls see it and try to make the best out of it, dont fight inside cos outside is reaaaaaaaaaaaaaaaaaally dangures right now look wat is happening in Lebanon (50% MUSLIMS, 50% CHRISTANS) and they both r dieing, wat do u think as Egyptian ????????????????