٠٢‏/٠١‏/٢٠٠٦

إخوان ، كلاكيت أول مرة !













مشكلة الحياة السياسية في مصر تتلخص في المثل المصري (أسخم من ستّي إلا سيدي) !

يعني لا حكومة عِدلة ، ولا يسار عِدل ، ولا حتي يمين عِدل !

إحتمال أخدهم واحدة واحدة كده ، بس المشكلة في الوقت والمزاج الرايق للكتابة ، عموماً هاقولكم النهاردة حدوتة ظريفة علي (الإخوان المسلمون) ..

كان إعتقادي دايماً انهم بيرفضوا الأخر ،وغير قابليين للنقاش ،وهمّا التوكيل الرسمي والوحيد للإسلام ، أما غيرهم فحاجة م الاتنين :

1 - كفرة ولاد كلب !
2 - أخوهم في الإسلام ، بس لازم يهدوه إلي طريق الحق والصواب ، وإلا أنضم لمرتبة - أوسخ من الكفرة ولاد الكلب- وهي أعداء الإسلام المندسين علي الإسلام ، وهم -في وجهة نظرهم -المفروض يعدموا علي الخازوق أو تطار رأسه بالسيف جزاءً علي أفعاله الشنعاء اللي هي مجرد انه بيقول رأيه !

لكن الملاحظ أخيراً أنه زي صراع مكتوم -حتي لو نفوا ده - داخل الاخوان يبين مصيبة مصر السودا ، وهي الحرس القديم والحرس الجديد ، هات من الحزب الوطني واعمل قص ولصق ،هتلاقي نفس العجينة بتاعتهم ، بس مع الفرق أن الحرس الجديد في الحزب الوطني كلهم نصابين وأفاقين ، لكن ببدل وكرافتات ، وساكنين في كامبينة واحد ةفي 6 أكتوبر ، أما الجيل الجديد في الإخوان فبأعترف أنهم فيهم ناس - عي حسب ما رأيته من أرائهم - يعتبروا مجددين فعلاً زي "عبدالمنعم أبوالفتوح"..

التدوينة دي هاتكلم علي الحرس القديم شوية ،ويمكن التدوينة الجاية ع الحرس الجديد والإخوان بصفة عامة ..

الحرس القديم في الأخوان ياسادة زيه زي الوكسة السودا بتاعت كل العرب ، كبر في السن ، خبث في طريقة التعامل ، متّبتين في الكرسي كأنهم فلتة زمانهم وما فبش غيرهم ،إنتهاءً بمصيبة أن المرشد العام بيفضل في الكرسي لأخر العمر !

طب يجي منين إصلاح وهما ع الحالة دي ؟
إزاي ينادوا بإن الريس متقال يبقي في الكرسي مدتين بس ، والمرشد قاعد ومتّبت في الكرسي وفي الأاغلب ها يدفنوه بيه ومعاه كام قلة قناوي ، وبعدين يبقوا يشتروا كرسي جديد !

المصيبةمش في كده وبس ، المصيبة الأكبر في إسلوب تعاملهم مع معارضيهم ، أو حتي اللي كانوا منهم و انفصلوا بفكر مغاير بعض الشيء ..

حزب الوسط أكبر دليل علي اللي أنا بقوله..

"ابو العلا ماضي" وكيل مؤسسي حزب الوسط إعترض علي مزاعم "محمد مهدي عاكف" في قناة المحور بإن الإخوان كانوا علي علم بقيام حزب الوسط ، وهي محاولة خبيثة منه لجعل الحزب مرفوض في العديد من الاوساط ..

المهم "ابو العلا" عاتب الراجل ان كلامه

مش مضبوط ، لكن "مهدي عاكف" أصّر علي كلامه ، راح "ابوالعلا" قاله م الأخر : ربما يكون عامل السن والنسيان له أثر !

يعني بصريح العبارة : ياراجل ياكهنة ، بدل ما أقولك إنت كداب بقولهالك بطريقة تانية : أنت كبرت وخرّفت ..

" مهدي عاكف " ما سكتش وراح شاتمه في التليفون -إدام الناس كلها - وقاله : انت كداب وقفل السكة !

أدي ياسيدي وسيلة الحوار بتاعت الحرس القديم ..

تقدر تفرق لي بين الريس "متقال" و "مهدي عاكف" ؟

لو لقيت الفرق إتصل بـ 09000500

ويريدون أن يدخلوا الجنة ، ياخي: ......

هناك ٤ تعليقات:

adhm يقول...

من الخطأ النظر للاخوان باعتبارهم مسلمين......فقط
بل ان محاولة فهمهم تكون من خلال تحليل للحركة باعتبارها مشروع سياسى مثل اى حزب موجود( او غير موجود) فى الساحة السياسية الاختلاف الوحيد تسييس الدين ورفع كام شعار يضحكوا بيهم على الغلابة وانصاف المتعلمين اللى هما وقود هذا الحزب وقاعدتة التى يستند عليها اما القيادات فهى كاى قيادةلاى حزب تلعب على الشناكل وتناور وتحاور ويلعن ابو الدين فى سبيل الوصول للسلطة وكس ام المبادىء و القيم اذا كانت هى المعرقل للاهداف السامية....الحكم
وولحديث بقية
بس ابقى تعال
يلا باى

With Myself يقول...

موافقك ياريس (Y)

معظم الطبقة العالية ف الإخوان كلهم بتوع سياسية صرفة ، وانا اتعودت من زمان ما اثقش في حد بتاع سياسية ثقة تامة ، فما بالك بقي لو خلط الدين بالسياسة ، أكيد النار هاتلسعه زي ما المامات بتاعتهم قالت لهم وهما صغننين !

ما زالت عند رأي ان الأخوا لابد أن يكونوا حزب سياسي ، وإلا هما أكبر المستفيدين بوضعهم الحالي

المصري يقول...

وليه متفتكرش انها مجرد تظاهر بالصراع امام الحكومة المصرية وتظاهر بالخلاف والشجار بل والشتيمة حتي تظن الحكومة انها ستحارب الاخوان بالوسط ثم بعد ان تدي الحكومة تصريح لحزب الوسط تاخد هوب اكبر خازوق في حياتها ان الوسط والاخوان سمن ع العسال وانهم ميت فل وعشر وان كل دي تمثيلية كبيرة خدت فيها الحكومة اكبر مقلب في حياتها مفكرتش في كده طبعا مممكن التبرير يخض
ملحوظة: انا مش من الاخوان طبعا او الوسط والا كنت سكت ولا من الحكومة طبعا تقدر تقول انا بتامل !!!!!!!!! وعموما التحليل اللي انا قلته ليه عدة اسباب
السبب الأول هو :
ان الاخوان يعلمون ان هناك اتجاها داخليا من الفكر الجديد والعبور للجحيم انهم يسمحوا للوسط بالخروج للنور بشرط
انهم يتاكدوا ان الوسط مالوش اي علاقة بالاخوان والتمثيلية دي بالصراع بين ابو ماضي وعاكف صراع وهمي طبعا وايه علي عينك يا تاجر
وع الهوا مباشرة كمان بدليل انكم حتلاقوا في مشاهد للاخوان مرة تلاقي الحلقة الاولي عصام شتم ابو العلا البشري ومرة تلاقي ابو العلا شتم عاكف وعاكف يوبخ في ابو الفتوح النعماني وابو الفتوح يشتم في سنسفيل اجداد عب الفتاح عب الفتاح وزكي جمعة ( مين زكي جمعه ده )
حقيقي ما الدنيا الا مرسح كبير شويتين
ومش بعيد توصل لسب الدين !!!!!!لزوم الحبكة !!! ما هو الاداء حيتصاعد كروشندو

المصري يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.